Viaczdrojové financovanie

RNDr. Ing. Marcela Dobešová

Kľúčové slová: Financovanie; Viaczdrojové financovanie; Spôsoby financovania neziskových verejnoprospešných organizácií

Viaczdrojové financovanie sa týka neziskových verejnoprospešných organizácií, ktoré svojimi aktivitami sledujú verejný záujem a prospech. Oproti podnikateľským, ziskovým firmám, nemajú za cieľ generovať zisk pre svojich zakladateľov, členov resp. akcionárov, ale snažia sa prispieť k rôznym oblastiam spoločenského prospechu. Poskytujú služby pre cieľové skupiny, ktoré nie sú schopné získať tieto služby na otvorenom trhu z dôvodu finančných obmedzení alebo nízkeho dopytu, pričom tieto služby sú významné a potrebné pre celkový prínos a pozitívny dopad na spoločnosť.

Manažovať finančné zdroje v neziskovej verejnoprospešnej organizácii je jednou z najnáročnejších úloh manažmentu. Zabezpečenie potrebného majetku a kapitálu je kľúčovým faktorom pre úspech neziskovej organizácie, ktorá závisí od rôznych zdrojov financovania na dosiahnutie svojich cieľov a finančnej stability.

Jednou z príležitosti je viaczdrojové financovanie dlhodobého majetku, ktorý slúži dlhodobým potrebám neziskovej organizácie aleboaktivít/procesov k financovaniu bežnej (krátkodobej) činnosti.

Finančné zdroje získané na dlhodobý majetok sa vo výkazoch zobrazia v Súvahe na strane pasív ako ostatné pasíva.

Finančné zdroje:

  • získané z hlavnej, ekonomickej, prípadne podnikateľskej činnosti,
  • zdroje získané a použité v účtovnom období na činnosť a
  • zdroje od členskej základne,

sa zobrazia ako výnos vo Výkaze ziskov a strát.

Aké sú výhody viaczdrojového financovania?

Diverzifikácia finančných zdrojov – viaczdrojové financovanie umožňuje získať finančné prostriedky z rôznych zdrojov, čím a minimalizuje závislosť na jednom konkrétnom donorovi alebo programe a zvyšuje finančnú stabilitu organizácie.

Zvýšená udržateľnosť – rôznorodý príjem znižuje riziko finančnej nestability a zabezpečuje udržateľnosť organizácie aj v prípade zmien v politike alebo ekonomických podmienkach.

Väčšia flexibilita – nezisková organizácia môže prispôsobiť svoje aktivity podľa špecifických požiadaviek rôznych donorov/darcov a zároveň reagovať na aktuálne potreby komunity.

Aké sú nevýhody viaczdrojového financovania a možné riešenia?

Administratívne zaťaženie – súvisí s finančným riadením viacerých zdrojov, ktoré je administratívne náročné; riešenie spočíva v implementácii ekonomických nástrojov efektívneho riadenia.

Konkurencia o finančné zdroje – s narastajúcim počtom neziskových verejnoprospešných organizácií môže byť konkurencia prudká; riešením môže byť diferenciácia a zdôvodňovanie unikátnych prínosov organizácie s poukazovaním miery úžitku a nákladovosti pri využívaní ekonomických nástrojov.

Potreba odborných zručnosti – zabezpečiť úspešné viaczdrojové financovanie vyžaduje odborné znalosti; riešením je investícia do ľudských zdrojov formou školení a konzultácií na rozvoj finančných a projektových (grantových) zručnosti.

Aké sú príležitosti zabezpečenia finančných zdrojov?

Efektívny projektový manažment – schopnosť identifikovať vhodné granty a účinne ich spravovať; to zahŕňa včasnú identifikáciu grantových príležitostí, kvalitné písanie žiadostí o granty a efektívne monitorovanie a vyhodnocovanie financovaných projektov.

Partnerské vzťahy s donormi – budovanie a udržiavanie silných vzťahov s darcami je kľúčovým prvkom zabezpečenia finančnej stability; riaditelia by mali aktívne komunikovať s darcami, poskytovať transparentné informácie o použití finančných prostriedkov a udržiavať dôveru.

Rozvoj ľudských zdrojov – potreba investovať do personálneho rozvoja; zahŕňa to vzdelávanie zamestnancov a dobrovoľníkov, modernizáciu technologických systémov a zlepšenie interných procesov; silné personálne kapacity prispievajú k dlhodobej udržateľnosti neziskovej organizácie.

Finančné plánovanie – vytváranie realistických rozpočtov nákladov a výnosov, sledovanie finančných tokov výdavkov a príjmov, a prispôsobovanie plánov v závislosti od aktuálnych potrieb a situácií.

Účinná správa rizík – aktívna identifikácia a riadenie rizík spojených s finančnými zdrojmi; zahŕňa analýzu a plánovanie rizík spojených s fluktuáciou darcov, zmenami legislatívy a inými vonkajšími vplyvmi.

Spravodlivá odmena za výkony – vytvorenie spravodlivej štruktúry odmien a benefícií pomáha udržiavať motivovaný pracovný tím; schopnosť riaditeľov spravodlivo a transparentne odmeňovať zamestnancov za ich príspevky k dosahovaniu cieľov organizácie.

Riaditelia/manažéri neziskových organizácií majú kľúčovú úlohu v zabezpečení potrebných finančných zdrojov a efektívnej štruktúre kapitálu. Ich schopnosť efektívne riadiť tieto aspekty umožňuje organizácii dosahovať svoje ciele, udržiavať finančnú stabilitu a plniť svoju misiu.

Spôsoby financovania neziskových verejnoprospešných organizácií

Majetok neziskovej organizácie v podobe aktív (dlhodobý majetok, zásoby, pohľadávky, finančný majetok a ostatný majetok) predstavuje základný pilier pre dosiahnutie jej cieľov a poslania. Získanie finančných prostriedkov je kľúčovým aspektom správy zdrojov, pričom tieto zdroje PASÍVA môžu pochádzať:

  • z vlastných zdrojov – vlastného imania, fondov, hospodárenia,
  • z cudzích zdrojov – z úverov a pôžičiek, ako aj z ostatných záväzkov.

Zdroje financovania je možné získať:

  • z vlastnej činnosti v súlade so štatútom, stanovami alebo zriaďovacou listinou neziskovej organizácie, ktorá sa týka,
    • hlavnej činnosti, vymedzenej jej účelom založenia/zriadenia,
    • ekonomickej činnosti, pri ktorej sa efektívnejšie využíva majetok nad rámec hlavnej činnosti,
    • podnikateľskej činnosti, na základe živnostenského oprávnenia, sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosahovania zisku,
  • na činnosť z verejných a súkromných zdrojov:
    • verejné prostriedky sú poskytované subjektami verejnej správy, samosprávy formou grantov, dotácií, resp. transferov,
    • súkromné prostriedky sú príspevky od firiem, nadácií, individuálnych darcov,
  • od členskej základne vo forme členských príspevkov.

Výnosy (príjmy) z vlastnej činnosti neziskových organizácií

Hlavná činnosť

V rámci svojej hlavnej činnosti neziskové organizácie poskytujú rôznorodé služby, ktoré sú v súlade so štatútom, stanovami, alebo zriaďovacou listinou a ktoré smerujú k naplneniu ich misie.

Podľa zákona o dani z príjmov výnosy (príjmy) z hlavnej činnosti mimo predaj dlhodobého majetku a zásob, sponzorského, nájomného a z podnikateľskej činnosti sú oslobodené od dane z príjmov. Predaj dlhodobého majetku a zásob, sponzorské, nájomné a z podnikateľskej činnosti je predmetom dane z príjmov.

Ekonomická činnosť

Ekonomická činnosť v neziskovej organizácií generuje výnos (príjem) nad rámec hlavnej činnosti, pričom cieľom je efektívnejšie využiť majetok a zabezpečiť dostatočné financie na pokrytie nákladov spojených s činnosťou neziskovej organizácie.

Príkladom ekonomickej činnosti je prenájom majetku, alebo predaj produktov, ktoré sú predmetom napr. pracovnej terapie.

Podnikateľská činnosť

Každá podnikateľská činnosť je ekonomická, ale neplatí to naopak. Podnikateľskými aktivitami nezisková organizácia vytvára produkty (tovary a služby), ktoré prispievajú k dosahovaniu pozitívnych sociálnych cieľov. Zisky z týchto podnikateľských aktivít využívajú na financovanie hlavnej činnosti neziskovej organizácie. Táto činnosť je zdaňovaná, nie je oslobodená od dane z príjmov.

Nie každá nezisková organizácia môže podnikať. Vyplýva to z hmotno-právneho predpisu, na základe ktorého vznikla.

Zdroje získané na činnosť neziskovej verejnoprospešnej organizácie

Verejné zdroje (verejné prostriedky)

Verejné zdroje sú:

  • finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu,
  • finančné prostriedky z rozpočtu samospráv,
  • finančné prostriedky zo zahraničia poskytnuté na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná,
  • finančné prostriedky z rozpočtov členských štátov Európskej únie a finančné prostriedky z rozpočtov iných štátov ako členských štátov Európskej únie určené na financovanie alebo spolufinancovanie programov Európskej únie,
  • verejnými financiami sú aj vlastné finančné prostriedky osoby určené na financovanie programov realizovaných na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, alebo určené na spolufinancovanie programov Európskej únie.

Riadia sa zákonmi, ktoré sa týkajú každého konečného prijímateľa. Sú to tieto zákony:

  • o rozpočtových pravidlách verejnej správy,
  • o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,
  • o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov,
  • o finančnej kontrole a audite,
  • o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky,
  • o verejnom obstarávaní.

Dotácie sa poskytujú len na základe osobitného zákona v rozsahu, spôsobom a za podmienok ním ustanovených alebo ustanovených podrobnejšie iným všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným na jeho vykonanie. Poskytovateľ dotácie môže ustanovené podmienky podrobnejšie určiť, prípadne môže určiť ďalšie podmienky, ktorými sa zabezpečí maximálna hospodárnosť a efektívnosť použitia dotácie. Poskytovateľ dotácie je povinný pri poskytnutí dotácie jednoznačne písomne vymedziť účel, na ktorý sa dotácia poskytuje.

Osobitné zákony:

  • Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky
  • Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky
  • Zákon o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní
  • Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky
  • Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky
  • Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
  • Zákon o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
  • Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky…
  • Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
  • Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky…
  • Zákon o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky

Dotácie, granty, príspevky z verejných zdrojov môžu byť zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu samospráv a vyšších územných celkov, z európskych fondov.

Dotuje sa bežná činnosť, vo výnimočných prípadoch aj investičná činnosť – obstaranie dlhodobého majetku.

Zákon o finančnej kontrole a audite upravuje základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly a auditu (finančné riadenie, finančná kontrola, audit, finančná operácia).

  • Hospodárnosťou sa rozumie vynaloženie verejných financií na vykonanie činnosti alebo obstaranie tovarov, prác a služieb v správnom čase, vo vhodnom množstve a kvalite za najlepšiu cenu.
  • Efektívnosťou sa rozumie najvýhodnejší vzájomný pomer medzi použitými verejnými financiami a dosiahnutými výsledkami.
  • Účinnosťou sa rozumie plnenie určených cieľov a dosahovanie plánovaných výsledkov vzhľadom na použité verejné financie.
  • Účelnosťou sa rozumie vzťah medzi určeným účelom použitia verejných financií a skutočným účelom ich použitia.

Dary a príspevky

Dary a príspevky môžu byť zo súkromných zdrojov fyzických i právnických osôb – podnikatelia i neziskové organizácie (nadácie, neinvestičné fondy a podobne). Uzatvárajú sa darovacie, grantové zmluvy, resp. zmluvy o finančnom príspevku podľa Občianskeho zákonníka § 628 – § 630. Forma podpory môže byť v podobe vecných alebo finančných darov a príspevkov. Tieto môžu byť viazané na konkrétny účel, alebo na činnosť, resp. inštitucionálny rozvoj. Neposkytujú sa za protislužbu, len podporujú určitý účel a nie sú predmetom dane (podľa zákona o dani z príjmov).

Príspevky z podielu zaplatenej dane

Podiel zaplatenej dane možno poskytnúť prijímateľovi, ktorým je občianske združenie, nadácia, neinvestičný fond, nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby, účelové zariadenie cirkvi a náboženskej spoločnosti, organizácia s medzinárodným prvkom, Slovenský Červený kríž, subjekty výskumu a vývoja, Protidrogový fond, Fond rozvoja odborného vzdelávania a prípravy.

Verejnoprospešný účel je:

  • ochrana a podpora zdravia; prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb,
  • podpora a rozvoj športu,
  • poskytovanie sociálnej pomoci,
  • zachovanie kultúrnych hodnôt,
  • podpora vzdelávania,
  • ochrana ľudských práv,
  • ochrana a tvorba životného prostredia,
  • veda a výskum,
  • organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.

Ďalšie špecifiká príspevkov z podielu zaplatenej dane

Sú príjmom podľa zákona o dani z príjmov nie sú predmetom dane z príjmu.

Ak prijímateľ použije poskytnutý podiel zaplatenej dane v rozpore s účelom, ktorý je predmetom činnosti, poruší finančnú disciplínu podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy – pričom je prijímateľ povinný podiel zaplatenej dane vrátiť správcovi dane miestne príslušnému podľa sídla prijímateľa do 90 dní odo dňa vzniku skutočnosti, s ktorou je spojená povinnosť vrátiť poskytnutý podiel zaplatenej dane.

Kontrolu vykonáva MF SR a Úrad vládneho auditu (bývalá Správa finančnej kontroly).

Použitie finančných prostriedkov z podielu zaplatenej dane je možný na:

  • nákup dlhodobého hmotné majetku a dlhodobého nehmotného majetku,
  • na činnosť a prevádzku verejnoprospešného účelu,
  • vklad do výšky 25 % do nadačného imania nadácie,
  • reklamu, ktorá bola vynaložená na účel podľa zákona.

Ak súhrn podielov zaplatenej dane je vyšší ako 3 320 eur, potom prijímateľ je povinný do 16 mesiacov odo dňa zverejnenia ročného prehľadu prijímateľov zverejniť presnú špecifikáciu použitia prijatého podielu v Obchodnom vestníku.

Špecifikácia použitia prijatého podielu:

  • výška a druh výdavkov priamo súvisiacich s účelom použitia (§ 50 – verejnoprospešný účel) – spôsob použitia,
  • výška a druh výdavkov priamo súvisiacich s prevádzkou prijímateľa (bežná prevádzka prijímateľa) – spôsob použitia,
  • výrok audítora, ak prijímateľ má povinnosť auditu.

Podmienky zverejnenia:

  • len elektronicky,
  • po zaplatení správneho poplatku 3,50 €,
  • cca 5 dní pred termínom zverejnenia (31. máj).

Verejná zbierka

Verejnou zbierkou je získavanie a zhromažďovanie dobrovoľných peňažných príspevkov právnickými osobami oprávnenými vykonávať zbierku od vopred neurčeného okruhu prispievateľov na vopred určený všeobecne prospešný účel alebo na individuálne určenú humanitárnu pomoc pre fyzickú osobu alebo skupinu fyzických osôb, ktoré sa ocitli v núdzi, v ohrození života alebo potrebujú naliehavú pomoc pri postihnutí živelnou pohromou.

Legislatívny rámec:

  • zákon o verejných zbierkach,
  • zákon o správnom konaní (správny poriadok).

Hrubý výnos zbierky sú príspevky získané zbierkou vrátane úrokov z vkladov príspevkov na osobitnom účte na zhromažďovanie príspevkov získaných zbierkou vedenom v banke.

Čistý výnos zbierky je suma príspevkov po odpočítaní nákladov zbierky od hrubého výnosu zbierky.

Náklad zbierky sú skutočne vynaložené náklady spojené s materiálno-technickým a organizačným zabezpečením zbierky, náklady spojené so správou a zisťovaním spôsobu použitia čistého výnosu zbierky. Náklady zbierky nesmú presiahnuť 25 % z hrubého výnosu zbierky.

Všeobecne prospešným účelom je:

  • rozvoj a ochrana duchovných hodnôt,
  • ochrana ľudských práv,
  • ochrana a tvorba životného prostredia,
  • zachovanie prírodných a kultúrnych hodnôt,
  • ochrana zdravia,
  • rozvoj sociálnych služieb, vedy, vzdelania a telovýchovy,
  • rozvoj dobrovoľníckej činnosti,
  • rozvojová spolupráca a humanitárna pomoc,
  • obhajoba práv znevýhodnených skupín fyzických osôb,
  • podpora práce s deťmi.

Verejnú zbierku môžu vykonávať len oprávnené právnické osoby, ktorými sú:

  • občianske združenie,
  • nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby,
  • neinvestičný fond,
  • nadácia,
  • Slovenský Červený kríž,
  • účelové zariadenie cirkvi,
  • účelové zariadenie náboženskej spoločnosti,
  • organizácia s medzinárodným prvkom,
  • záujmové združenie právnických osôb,
  • združenie obcí.

Zápis do registra verejných zbierok môže vykonať len miestne príslušný orgán štátnej správy, ktorému bude doručený návrh na registráciu verejnej zbierky:

  • okresný úrad pre verejné zbierky, ktoré sa vykonajú na území obcí patriacich do jeho územného obvodu,
  • ministerstvo vnútra pre verejné zbierky, ktoré sa vykonajú na území presahujúcom územný obvod okresného úradu,
  • ministerstvo vnútra po predchádzajúcom súhlase Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky pre všetky verejné zbierky, ktorých aspoň časť čistého výnosu bude použitá v zahraničí.

Register verejných zbierok je informačný systém verejnej správy, ktorého správcom je ministerstvo, údaje v ňom zapísané zverejňuje ministerstvo vnútra na svojom webovom sídle Ministerstva vnútra SLovenskej republiky v časti Verejná správa. Zápis do registra verejných zbierok vykoná príslušný správny orgán na základe doručeného návrhu na registráciu verejnej zbierky.

Charitatívna reklama

Občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby majú oslobodené príjmy z reklám do výšky 30 000 eur za zdaňovacie obdobie, ak budú použité na účely uvedené v zákone o dani z príjmov najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom boli prijaté.

Ak prijaté prostriedky na reklamu alebo ich časť nebudú v zákonom stanovenej lehote použité, podliehajú zdaneniu najneskôr v zdaňovacom období, v ktorom uplynie táto lehota.

Účely, na ktoré je možné použiť charitatívnu reklamu, ak predmetom činnosti neziskových organizácií:

  • ochrana a podpora zdravia; prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb,
  • podpora a rozvoj športu,
  • poskytovanie sociálnej pomoci,
  • zachovanie kultúrnych hodnôt,
  • podpora vzdelávania,
  • ochrana ľudských práv,
  • ochrana a tvorba životného prostredia,
  • veda a výskum,
  • organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.

Crowdfunding

V súčasnej dobe je populárny spôsob financovania prostredníctvom internetu prostredníctvom crowdfundingových kampaní. Crowdfunding je spôsob získavania financií pre projekty, iniciatívy alebo podnikateľské nápady od väčšieho množstva jednotlivcov, ktorí prispievajú malými čiastkami.

Na Slovensku je crowdfunding, rovnako ako v mnohých iných krajinách, stále relatívne novým fenoménom a na Slovensku zatiaľ nemá samostatné právne ukotvenie. Vyvíja sa v súvislosti s rastúcim záujmom a rozvojom digitálnej ekonomiky. V rámci európskej legislatívy existujú smernice, ktoré upravujú určité aspekty crowdfundingu.

Členské príspevky

Finančné prostriedky získané od členskej základne sa týkajú len vybraných osôb, ktorými sú podľa typológie členenia mimovládnych neziskových organizácií subjektové právnické osoby, ktoré sa združujú na základe osôb (záujmové združenia právnických osôb, profesijné komory, občianske združenia vrátane odborových organizácií, politické strany a politické hnutia, cirkvi).

Príjmy z členských príspevkov sú v zmysle zákona o dani z príjmov predmetom dane, ale daňovo oslobodené. Použitie príjmov z členských príspevkov nie je obmedzované, ale musí byť v súlade s hospodárením neziskovej organizácie. Na členské príspevky sa nevystavujú faktúry (tie sa vystavujú len v súvislosti s ekonomickou činnosťou), členské sa platí na základe výzvy na úhradu členského v písomnej alebo inej podobe.

Zákaznícka linka

+421 (0) 910 852 408

Adresa

1.mája 18, 01001 Žilina

Centrum poradenstva a vzdelávania (CPV), n. o.
IČO: 37983792
DIČ: 2022104744

Registrácia OÚ Žilina

Reg.č. OVVS/NO-29/05

poradamvo.sk | ©Copyright 2023 | designed and developed by SvitaStudio